ВЕСТИ

Смарт туризъм по време на…

Елица Стоилова, СЕО на Първа чатбот агенция Umni, в интервю за Smartsofia.bg

24.9.2020, София 

Елица Стоилова е съосновател и СЕО на Първа чатбот агенция Umni, която се занимава с автоматизация на комуникацията на бизнеса с клиентите и на други задачи посредством софтуерно решение, известно като чатбот.
Елица има зад гърба си 22-годишна кариера в хотелиерството в Северна Африка и на Марианските острови в Тихия океан – до Директор Маркетинг и Генерален Директор на хотел там, и 10 години опит като председател и член на комитет към националната туристическа организация на островите. Елица има 2 правителствени награди за приноса й в развитието на тропическата дестинация.

Стартъпът Umni е първата българска компания, която създава и внедрява интелигентни чатботове за бизнеси в българската туристическа индустрия – към момента за места за настаняване, туристически агенти и като градски туристически асистент. Клиенти на Umni са не само TEZ Tour България, 3-, 4- и 5-звездни хотели в София и страната, но и компании като Dinners Club Bulgaria, дерматологична клиника Reverse, Варненската регионална библиотека, певицата Джина Стоева, и други.

Най-голямата инициатива на Umni стана пускането през април 2019 на пилотен проект за туристически виртуален асистент – Пловдив Сити Консиерж – първият градски чатбот в България. За своите проекти в сферата на туризма Umni получи награда на най-добър „Хотелски и ресторантьорски софтуер 2019“ по време на 3та национална конференция Smartourism.bg, а Пловдив Сити Консиерж влезе в списъка на топ 5 иновации в раздел „Иновации“ на Годишните награди в туризма на Министерството на туризма.

Smartsofia.bg зададе няколко бързи въпроса на Елица Стоилова пред утрешната онлайн дискусия и получи бързите ѝ, но типично нейни умни отговори.

– Каква ще бъде твоята тема в дискусията „Смарт София“?
– Ще говорим за необходимостта от смарт туризъм в София, проблемите, които се решават чрез смарт туризъм и какво е мястото на градския чатбот като инструмент на смарт туризма. Смятам, че темата е изключително важна сега, по време на пандемията, първо защото като няма чуждестранни туристи, градът трябва да работи по-целенасочено с вътрешните туристически потоци, и второ – тази „пауза“ ни дава време и възможност да планираме и създаваме нови и иновативни проекти, продукти и услуги на градско ниво, с които градът да стане по-модерен и конкурентноспособен, по-интересен и привлекателен, когато туризмът започне да се възстановява.
– Формулирай най-проблем, който виждаш?
– Според статистиките преди пандемията, годишно София приема като дестинация над 1.3 милиона чуждестранни гости. В града идват и стотици хиляди туристи от България. Над 70 000 чужденци са се заселили трайно в България през последните 10 години, и по-голяма част от тях се намират в София. Над 70% от чуждестранните посетители идват в София с цел ваканционен и бизнес-и-туризъм. Това са важни целеви аудитории за града.
Знаете ли, че в София има близо 1 400 паметници и забележителности, над 35 градски парка, над 30 находища на минерални извори? Кои са те, къде се намират? Знаете ли колко тежи златото по кубетата на Александър Невски?
Боя се, че тази информация не стига до българските и чуждестранни туристи. София не се промотира като уикенд дестинация и място за туризъм на жителите на самия град, няма го като концепция – фокусът е предимно върху чуждестранните туристи. Обаче те прекарват средно само 2 дни в София, като много от тях разглеждат България без столицата ни. Като се има предвид, че средният приход от един турист в града през 2018 г. е бил 151 лв., пропуснатите икономически ползи са очевидни.
– Какво е решението според теб?
– За всеки проблем има решение. В случая развитието на концепция за смарт туризъм в София би помогнало за промотирането и развиването на града и региона като ключова дестинация в България чрез лесен виртуален достъп до информация за туризма, културата и живота в града и региона, чрез свързаност и иновация.
В основата на „умния“ туризъм стои изборът на иновативен подход и технологии за решаването на общи за жителите и туристите проблеми в комуникацията с полза за града, бизнеса, гражданите и туристите. Един от технологичните инструменти е градският чатбот – дигитален туристически офис в телефона на посетителите, като част от стратегията на града за смарт туризъм и стъпка към дигитална свързаност между „умния“ град и неговите умни граждани и гости.

Проект „Смарт София“ се изпълнява с финансовата подкрепа на
Столична община, Програма „Европа“ 2020, от Фондация РЕГИОН.БГ в партньорство с
Район „Студентски“ и Висше училище по телекомуникации и пощи