„Това е изключително важен ден за София. Днес се реализира план от 48 години. През 1972 г. е заложен план метрото в София да се изгради с три линии. Довчера имахме две линии на метрото, които се пресичаха. От днес вече имаме цяла метромрежа, която трябва да развиваме. Моята задача, която си поставих, беше и остава да не позволя да се спре строителството на метрото – най-големият и важен транспортен и екологичен проект“, каза пред журналисти столичният кмет Йорданка Фандъкова на откриването на първия участък на третата линия на метрото.
„Благодаря на правителството, премиера, министъра на транспорта, на финансите и на всички, които винаги са подкрепяли и финансово строителството на метрото, на моя екип, Общинския съвет и на общинските съветници, които подкрепят метрото. Невинаги това се случва, не всички подкрепят, нова важното е, че сме тук с изпълнена задача днес.
И най-вече да благодаря на софиянци за разбирането, търпението. Това е празник за тях, за хората, които чакат с нетърпение от няколко столични квартала: Красно село, Хаджи Димитър, Сухата река – това са непосредствени ползватели на метрото“, допълни столичният кмет.
Цената за изграждането на 8-километровото трасето с депото, както и купуването на 20 метровлака на Siemens, е 398 млн.евро без ДДС. От тях 79% са евросредства, получени по Оперативна програма „Транспорт“, а 21% е съфинансиране от Столична община.
По думите на г-жа Фандъкова капацитетът на осемте метростанции, които се откриват днес, е 60 000 души дневно и подчерта, че това е най-екологичният транспорт.
„Много хора ще слязат от автомобилите си от тези квартали, което означава, че ще подобрим и качеството на атмосферния въздух“, добави тя, като пожела безаварийно пътуване и успех на машинистите, началниците на станциите и техните екипи, както и на полицаите, които ще охраняват станциите на метрото.
Работим усилено и упорито за финансирането на следващите етапи. Вече се провежда процедурата за избор на изпълнител за участъка от станция „Хаджи Димитър“ до квартал „Левски“ – 3 километра.
С подписа си на писмото до г-н Братоев гарантирам финансиране, за да може да обяви процедурата за избор на изпълнители за участъка от Военна академия, през Слатина, до бул. „Цариградско шосе“ при зала „Арена Армеец-София“. Това каза още Йорданка Фандъкова.
„Тези трасета се обсъждат и резервират години, преди да започне строителството. Знаете, че сега коментирахме и предложихме да бъдат резервирани трасетата за продължение на първата линия от Бизнес парка до Симеоновския лифт. Знаете, че беше съпроводено с тежки дискусии.
Общински съветници не подкрепиха тази линия. Някои от тях със сигурност днес ще си припишат заслуги, други ще омаловажат придобивката за София, но за мен най-важно е това софиянци да имат възможност да ползват този транспорт“, добави тя.
Тя напомни, че вече са завършили строителните дейности по следващия етап от 4 километра до Околовръстния път при Горна баня, през квартал „Овча купел“.
„След изпитанията на влаковете в началото на следващата година ще може и „Овча купел“ и „Горна баня“ – квартали, които може би са с най-лошото транспортно обслужване към този момент, да могат да се възползват от този удобен транспорт“, посочи още г-жа Фандъкова.