ВЕСТИ

3. Софийското метро – Трети диаметър. От днес нови 8 км с 8 станции

26.8.2020, Метростанция „Медицинска академия“

Йорданка Фандъкова, кмет на Столична община във Фейсбук

Днес е важен ден за София, защото се реализира план, заложен преди 48 години – изграждане на софийското метро с три линии. До днес имахме две линии, които се пресичат, а днес градът ни вече има истинска метромрежа, която ще продължим да разширяваме.
От днес метромрежата на София е 48,2 км., а само преди десетина години беше 9,6 км. Започнахме от 70 хил. пътника на ден, а от днес вече 400 хил. души ще могат да пътуват с метрото всеки ден.
Участъкът, който пускаме, е 8 км с 8 станции от „Хаджи Димитър“ в „Подуяне“ през Орлов мост и НДК до „Красно село“.

Благодаря на първо място на инж. Стоян Братоев, директор на „Метрополитен“ за огромните усилия, труд и упоритост пред трудностите. Благодаря на всички строители, проектанти, надзорници, инженери, които 4 години работиха по този участък – днес те заслужават да празнуват и да бъдат уважени.
Благодаря на всички, които ни подкрепяха за осигуряване на финансирането и на комисаря по „Кохезия и реформи“ на Европейската комисия г-жа Елиза Ферейра, която днес ни поздравява за пускането на третата линия на метрото. За последните 10 години успяхме да осигурим над 2 млрд. лв. за строителството на метрото на София, от който половин милиард са собствените средства, които гарантирахме.
Благодаря на софиянци за разбирането и подкрепата.

Честито!

Откриването

„Това е изключително важен ден за София. Днес се реализира план от 48 години. През 1972 г. е заложен план метрото в София да се изгради с три линии. Довчера имахме две линии на метрото, които се пресичаха. От днес вече имаме цяла метромрежа, която трябва да развиваме. Моята задача, която си поставих, беше и остава да не позволя да се спре строителството на метрото – най-големият и важен транспортен и екологичен проект“, каза пред журналисти столичният кмет Йорданка Фандъкова на откриването на първия участък на третата линия на метрото.

„Благодаря на правителството, премиера, министъра на транспорта, на финансите и на всички, които винаги са подкрепяли и финансово строителството на метрото, на моя екип, Общинския съвет и на общинските съветници, които подкрепят метрото. Невинаги това се случва, не всички подкрепят, нова важното е, че сме тук с изпълнена задача днес.
И най-вече да благодаря на софиянци за разбирането, търпението. Това е празник за тях, за хората, които чакат с нетърпение от няколко столични квартала: Красно село, Хаджи Димитър, Сухата река – това са непосредствени ползватели на метрото“, допълни столичният кмет.

Цената за изграждането на 8-километровото трасето с депото, както и купуването на 20 метровлака на Siemens, е 398 млн.евро без ДДС. От тях 79% са евросредства, получени по Оперативна програма „Транспорт“, а 21% е съфинансиране от Столична община.

По думите на г-жа Фандъкова капацитетът на осемте метростанции, които се откриват днес, е 60 000 души дневно и подчерта, че това е най-екологичният транспорт.
„Много хора ще слязат от автомобилите си от тези квартали, което означава, че ще подобрим и качеството на атмосферния въздух“, добави тя, като пожела безаварийно пътуване и успех на машинистите, началниците на станциите и техните екипи, както и на полицаите, които ще охраняват станциите на метрото.
Работим усилено и упорито за финансирането на следващите етапи. Вече се провежда процедурата за избор на изпълнител за участъка от станция „Хаджи Димитър“ до квартал „Левски“ – 3 километра.

С подписа си на писмото до г-н Братоев гарантирам финансиране, за да може да обяви процедурата за избор на изпълнители за участъка от Военна академия, през Слатина, до бул. „Цариградско шосе“ при зала „Арена Армеец-София“. Това каза още Йорданка Фандъкова.

„Тези трасета се обсъждат и резервират години, преди да започне строителството. Знаете, че сега коментирахме и предложихме да бъдат резервирани трасетата за продължение на първата линия от Бизнес парка до Симеоновския лифт. Знаете, че беше съпроводено с тежки дискусии.
Общински съветници не подкрепиха тази линия. Някои от тях със сигурност днес ще си припишат заслуги, други ще омаловажат придобивката за София, но за мен най-важно е това софиянци да имат възможност да ползват този транспорт“, добави тя.

Тя напомни, че вече са завършили строителните дейности по следващия етап от 4 километра до Околовръстния път при Горна баня, през квартал „Овча купел“.
„След изпитанията на влаковете в началото на следващата година ще може и „Овча купел“ и „Горна баня“ – квартали, които може би са с най-лошото транспортно обслужване към този момент, да могат да се възползват от този удобен транспорт“, посочи още г-жа Фандъкова.

8-те новите станции

Името ѝ „Красно село“/бул. „Цар Борис III“ показва къде се намира. Наблизо, до ул. „Житница“, е депото за метровлаковете по третата линия. Те са произведени от Siemens.

Втората станция е „Бул. „България“ и входовете за нея са при кръстовището с бул. „Иван Гешов“.

Третата станция е „Медицински университет“ и е пред арката на бул. „Прага“ и ул. „Св. Георги Софийски“.

Следващата метростанция се нарича „НДК-2“ и към нея се слиза при бул. „Патриарх Евтимий“ и бул. „Витоша“. Тя има връзка с втората линия на метрото.

Петата станция е на кръстовището на бул. „Патриарх Евтимий“ и бул. „Васил Левски“ (при Попа).

Шестата се нарича „Орлов мост“ и на нея има връзка с метростанцията при Софийския университет от първата метролиния.

Седмата станция е „Театрална“ и е близо до театрите „София“, „Сфумато“ и „Зад канала“. Нейните входове са при кръстовището на бул. „Мадрид“ и бул. „Христо и Евлоги Георгиеви“.

Осмата е „Хаджи Димитър“ и е край моста „Чавдар“ в началото на бул. „Ген. Владимир Вазов“, при ул. „Панайот Хитов“.

Следващите етапи за изграждане на метрото

Вторият етап от третата метролиния е до Горна баня и ще е готов в края на 2020 г.
До края на годината ще трябва да бъде пуснат. Строителството му вече е приключило, в момента се извършват изпитанията на трасето и влаковете.
Вторият етап включва четири метростанции – от „Красно село“ до последната в кв. Горна баня, на бул. „Бойчо Бойчев“. Там се изгражда и нова жп спирка по линията София-Перник.

Третият етап е продължаване на трасето от станция „Хаджи Димитър“ по бул. „Ген. Владимир Вазов“ през жк „Левски“ до бул. „Ботевградско шосе“, в близост до колелото на трамвайната линия. Той ще е дълъг 3 км.

Четвъртият етап е проектираното неотдавна отклонение на третата метролиния при входа на Военната академия. То ще е със спирки в кв. „Гео Милев“, жк „Слатина“, пред зала „Арена Армеец“ и последната е на бул. „Цариградско шосе“.

Проект „Смарт София“ се изпълнява с финансовата подкрепа на
Столична община, Програма „Европа“ 2020, от Фондация РЕГИОН.БГ в партньорство с
Район „Студентски“ и Висше училище по телекомуникации и пощи